Warto poczytać

Ile czasu w sieci?

Zastanawiając się nad tym, ile dane dziecko może spędzić czasu w sieci, należy wziąć pod uwagę w jakim momencie rozwojowym się ono znajduje, a także indywidualne ocenić charakterystykę danej sytuacji. Wynika to z faktu, że w dalszym ciągu prowadzone są badania w zakresie korzystania z urządzeń cyfrowych przez najmłodszych.

W tej chwili większość ekspertów radzi, aby dzieci do 3 roku życia nie korzystały z urządzeń mobilnych. Jest to bowiem czas intesywnego rozjowu, który nie powinien zostać zakłócany przez bodźce pochodzące z ekranów. W okresie od 3 do 6 roku życia zaleca się, aby czas na korzystaniu z urządzeń mobilnych nie przekraczał 20 minut dziennie. Ważne jest, aby dziecko nie pozostawało z takim urządzeniem samo, ale żeby towarzyszył mu rodzic lub inny opiekun. Należy podkreślić, że nawet najlepsze programy interaktywne nie zastąpią różnorodnych doświadczeń z którymi dziecko spotyka się w świecie rzeczywistym. To w taki sposób najlepiej zdobywa wiedzę, a programy edukacyjne mogą później służyć do jej utrwalenia. Od 6 do 9 roku życia czas w wirtualnym świecie można wydłużyć, biorąc pod uwagę na jakim etapie rozwoju znajduje się dziecko i jakie są jego możliwości psychofizyczne. Najważniejsza jest jednak jakość, a nie ilość, kórą dziecko spędza w towarzystwie urządzenia mobilnego.

Praktyczne rady dla Rodzica -  czyli jak radzić sobie z egzekwowaniem czasu spędzanego przez dziecko w wirtualnym świecie?

1. Zaprzyjaźnij swoje dziecko ze stoperem lub budzikiem - budzik lub stoper mają pełnić funkcję "strażnika czasu", kiedy dziecko usłyszy jego dźwięk będzie o dla niego sygnał, że pora zakończyć korzystanie z urządzenia mobilnego. Nie należy tutaj jednak natychmiastowo przerywać aktywności dziecka, bo może wywołać to w nim frustrację. Dziecko powinno mieć możliwość dokończenia rozpoczętego zadania.

2. Utrwal rytuał związany ze "strażnikiem czasu" - rodzic może dla przykładu również wprowadzić "strażnika czasu", który będzie regulował jego korzystanie z sieci. Dziecko widząc, że rodzic równiez kontroluje swój czas z telefonem, chętniej będzie się stosowało do ustalonego sygnału.

3. Przyjrzyj się swojemu czasowi spędzanemu w sieci - zanim dziecko samodzielnie zacznie korzystać z technologii będzie się przyglądało rodzicowi. Jeśli poczuje, że jest w jakiś sposób ignorowane, bo akurat rodzic korzysta z telefonu, w przyszłości również może powielać takie zachowania względem rodzica.

4. Bądź słowny - kiedy dziecko chce z porozmawiać z rodzicem, który jest akurat zajęty i musi wykonać ważne zadanie, warto nakreślić czas konieczny do wykonania danej czynnności i poprosić dziecko by ponownie podeszło i wtedy na spokojnie zostanie wysluchane. Można w tym przypadku użyć "strażnika czasu". Dziecko czuje wtedy, że jest ważne, a jednocześnie widzi, że rodzic także kontroluje swój czas.

 

Bibliografia:

1. "Tik-tak, czyli technologia i czas" [w:] "Rodzinny przewodnik po wirtualnym świecie" Samsung Mistrzowie Kodowania

 

Dane kontaktowe

Miejskie Przedszkole nr 19

w Rudzie Śląskiej

ul. P. Kubiny 15, 41-710 Ruda Śląska

tel. +32 242 04 30

mp19wirek@interia.pl