Warto poczytać

Ryzyko uzależnienia dzieci od urządzeń multimedialnych

We współczesnych czasach dzieci spędzają coraz więcej czasu przed ekranem telewizora lub  komputera. Tym samym wzrasta ryzyko uzależnienia się od tego typu mediów i rodzice wraz z nauczycielami powinni dążyć do tego, aby najmłodsi nie zatracili się w tym wirtualnym świecie. Na początku dzieci bardzo chętnie korzystają z urządzeń multimedialnych, ponieważ dostarczają im one stałych i różnorodnych bodźców. Z czasem jednak dziecko może sięgać po  komputer lub tablet w celu zaspokojenia swoich potrzeb emocjonalnych (np.  przynależności, uznania). Jeśli potrzeby te nie są zaspokajane przez najbliższe dla dziecka osoby, to tym bardziej dziecko będzie odczuwało potrzebę ucieczki w wirtualny, często destrukcyjny dla niego świat. Powodem mogą być także trudności w porozumiewaniu się dziecka z innymi rówieśnikami oraz niskie poczucie własnej wartości. Ze względu na  niedojrzałość układu nerwowego, kilkulatek znacznie łatwiej „przyzwyczaja się” do  korzystania z urządzeń multimedialnych.

 

Jakie mogą być niepokojące objawy, które powinny zasygnalizować rodzicom, że ich dziecko może być uzależnione od urządzeń multimedialnych?

- Nadmierna koncentracja na korzystaniu przez dziecko z komputera lub innego urządzenia – dostęp do Internetu jest dla dziecka najważniejszy, skupia się ono na rzeczywistości wirtualnej nawet wówczas, gdy urządzenie jest wyłączone.

- Brak innych pasji, zainteresowań i form spędzania czasu wolnego – dziecko nie ma ochoty na podejmowanie innych aktywności, np. zabawy z rodzeństwem, rysowania itp.

- Złość, rozdrażnienie i agresja, gdy rodzic stara się ograniczyć dziecku dostęp o urządzenia – dziecko nie potrafi samodzielnie odejść od urządzenia i reaguje impulsywnie gdy rodzice usiłują przerwać mu granie lub oglądanie.

- Uzależnienie swojego samopoczucia od korzystania z urządzeń multimedialnych – po przerwaniu gry dziecko jest rozdrażnione, natomiast po ponownym jej włączeniu, dziecko znowu czuje się dobrze.

- Korzystanie z gier lub telewizji bez większego zainteresowania tym co dzieje się na ekranie – dziecko zachowuje się jakby działało automatycznie i nieświadomie

- Kłótnie z rodzicami – dziecko staje się nieposłuszne, drażliwe i konfliktowe

- Objawy zdrowotne – pojawiają się u dziecka takie problemy jak m.in. bóle głowy, kręgosłupa, pogorszenie wzroku, problemy z zasypianiem i wybudzaniem się.

Obecnie trudno całkowicie odseparować dziecko od urządzeń multimedialnych. Technologie opanowały współczesny świat, a dostęp do nich potrafi przynieść wiele korzyści. Należy jednak mieć na uwadze, że w przypadku dziecka, powinno mieć ono tyle kontaktu z komputerem, tabletem oraz telefonem, ile jest konieczne, aby nauczyło się obsługiwać te urządzenia i  korzystać z nich w zakresie niezbędnym do nauki, komunikowania się z innymi, a także organizowania sobie bezpiecznej rozrywki.

 

W jaki sposób można zatem uchronić dzieci przed uzależnieniem od nowych technologii?

- Należy uczyć dzieci rozsądnego i krytycznego korzystania z urządzeń multimedialnych – pokazywać najmłodszym, że korzystanie z technologii to nie tylko sposób na przyjemne spędzanie czasu, ale również źródło wielu zagrożeń.

- Czas spędzony przez dzieci na graniu i oglądaniu telewizji musi być określony – pół godziny lub godzina dziennie to czas w zupełności wystarczający, należy pamiętać również o tym, że  czas korzystania z technologii nie powinien pokrywać się z czasem przeznaczonym na  naukę, ruch, posiłki oraz sen.

- Kontrola rodziców podczas korzystania dziecka z urządzeń multimedialnych – rodzic powinien sprawdzać czym zajmuje się dziecko, pełnej kontroli potrzebują zwłaszcza dzieci młodsze.

- Ustalenie zasady jakie bajki dziecko może oglądać oraz z jakich gier lub aplikacji korzystać – bardzo istotne jest, aby rodzic sprawdził czy dana gra czy bajka dostosowana jest do wieku dziecka i jakie ewentualne zagrożenia mogą się w niej pojawić.

- Rozwijanie u dziecka wiedzy o sobie – dziecko powinno rozwijać wiedzę o sobie, uczyć się nawiązywania przyjaźni, podejmowania aktywności w świecie realnym, tak aby nie potrzebowało ucieczki w nowe technologie.

- Wspólne podejmowanie różnorodnych aktywności – pokazywanie dziecku, że urządzenia multimedialne to nie tylko jedyna atrakcyjna forma spędzania czasu wolnego.

 

Bibliografia:

1. „Wirus TIK. Ryzyko uzależnienia dzieci od telewizji i urządzeń multimedialnych” [w:] „Zanim wkroczy specjalista…” A. Wentrych, Wydawnictwo „Bliżej Przedszkola”, Kraków 2016.

2 https://epedagogika.pl/cyberprzemoc-i-zagrozenia-w-internecie/10-objawow-uzaleznienia-od-komputera-i-sposoby-radzenia-sobie-z-nimi-1954.html

Dane kontaktowe

Miejskie Przedszkole nr 19

w Rudzie Śląskiej

ul. P. Kubiny 15, 41-710 Ruda Śląska

tel. +32 242 04 30

mp19wirek@interia.pl