Działania logopedyczne

Zabawy - ćwiczenia logopedyczne

Dzisiaj następne zabawy logopedyczne:
 
Dla dzieci młodszych proponuję zabawy oddechowe i artykulacyjne:
Zabawy te są bardzo ważne: prawidłowe oddychanie wzmacnia połączenia mózgowe, co poprawia koncentrację i skupienie uwagi. Ćwiczenia oddechowe należy wykonywać w przewietrzonym pomieszczeniu, przed jedzeniem lub co najmniej 2 godziny po posiłku, najlepiej kilka razy dziennie po kilka minut.
Ćwiczenia dla dzieci wprowadzane w formie zabawy nie będą dla nich przykrym obowiązkiem.
 
Przykładowe zabawy oddechowe:
Oddychanie jak słonik ‒ dziecko, stojąc wyprostowane z lekko rozszerzonymi nogami, biorąc wdech przez nos, unosi ręce w górę, jakby były one trąbą słonia. Wykonując wydech ustami, może imitować dźwięki podobne do tych, które wydaje słoń.
Przenoszenie papierków słomką ‒ dziecko trzyma w ustach słomkę i wciągając powietrze, próbuje podnieść papierek ze stołu, i przenieść go do pojemnika.
Niektóre codzienne czynności i zabawy także są formą ćwiczeń oddechowych. Zaliczają się do nich m.in.: dmuchanie przez słomkę do szklanki z wodą, zdmuchiwanie świeczki (ze stopniowym zwiększaniem odległości), wąchanie kwiatów (wdech i wydech nosem), dmuchanie baniek i balonów, chuchanie na zmarznięte dłonie lub gorący posiłek, dmuchanie w wiatraczek.
 
Zabawy usprawniające wargi i policzki:
trzymanie kredki /słomki górną wargą/ -wąsy
wywijanie dolnej wargi małpka
kląskanie językiem połączone z ruchem warg, tak jak przy wymowie i u
całuski
chwytanie wargami np. chrupki, kawałka wafla, chleba z talerzyka
nadymanie policzków; obydwu jednocześnie,
na zmianę -nadmuchiwanie balonów, spuszczanie powietrza,
szerokie otwieranie ust /jak przy głosce “a”/-ziewanie hipopotama
usta szeroko otwarte /jak przy głosce “o”/ -rysowanie ustami kółka
usta wysunięte do przodu /jak przy głosce “u”/ -próba gwizdania
usta szeroko uśmiechnięte /jak przy głosce “i”/ -żaba
łączenie ruchów warg w następujących zestawach: i -straż pożarna --alarm w samochodzie-pogotowie ratunkoweu, e-o-u
 
Ćwiczenia dla dzieci starszych:
proponuję stworzenie książeczki  dziecko rysuje obrazki do poszczególnych, kolejnych wersów wierszyka.
Potem oczywiście rozmowa z dzieckiem dot. jego rysunku, ze zwróceniem uwagi na prawidłową realizację ćwiczonych do tej pory głosek.
Dzieci starsze mają w swoich zeszytach wierszyki, mogą rysować ilustracje do nich lub do tych poniżej zamieszczonych:
W szafie mam szufladę,
A w szufladzie szelki.
Oddam je Szymkowi,
Szymek da muszelki.
Spadła gruszka do fartuszka,
Spadły też i dwa jabłuszka.
A śliweczka spaść nie chciała,
Bo śliweczka niedojrzała.
Żuk na plaży leży, nie boi się burzy,
Rzeka płynie, a żuk marzy: „żeby leżak mieć na plaży."
Oczywiście dzieci mogą też nauczyć się  na pamięć wierszyków.
Dodatkowo proponuję  zabawę poszukiwanie rymów
do np. czapka, domek, bajka
kończenie rymowanych zdań:
Ryby pływają - ptaki ...
Abecadło z pieca .....
Zróbmy koło będzie .....
Różowy słonik trzyma w ręce ...................
Wlazł kotek na ......
Beata podłogę miotłą ........
Mam nadzieję, że zabawy- ćwiczenia spodobają się wszystkim dzieciom.
Pozdrawiam, pani Basia.

Dane kontaktowe

Miejskie Przedszkole nr 19

w Rudzie Śląskiej

ul. P. Kubiny 15, 41-710 Ruda Śląska

tel. +32 242 04 30

mp19wirek@interia.pl