Działania logopedyczne

Ćwiczenia logopedyczne dla poszczególnych grup wiekowych

Dla najmłodszych grup wiekowych proponuję zabawy artykulacyjne - rozwijające sprawność ruchowąaparatu artykulacyjnego języka,warg, podniebienia miękkiego, wyuczenie prawidłowego sposobu połykania.

Czas trwania i liczbę powtórzeń należy dostosować do indywidualnych możliwości dziecka . Początkowo ćwiczymy przed lustrem,kiedy już potrafi ono wykonać ćwiczenia bez kontroli, można wykorzystać każdą nadarzająca się okazję : spacer, drogę do przedszkola czy podróż samochodem.

Ćwiczenia rozpoczynamy od ćwiczeń najprostszych stopniowo zwiększając ich  trudność, można wykorzystywać codzienne sytuacje .
Po posiłku pozwalamy dziecku wylizać talerz językiem jak kotek, ćwiczenie skutecznie gimnastykuje środkową część języka.
Smarujemy dziecku wargi miodem, dżemem tak aby zlizało je dokładnie jak miś,kotek.
Przy myciu ząbków zaproponujmy zabawę liczenia ząbków (witania,żegnania)
tak, aby czubek języka dotknął każdego ząbka osobno.
Rysujemy językiem kółka, kreseczki od jednego kącika ust do drugiego.
Ćwiczenia usprawniające wargi :
baloniki - nadymanie policzków,usta ściągnięte,
całuski - usta ściągnięte,
rybki,świnki - wargi wysuwają się do przodu,tworzą kształt koła,ryjka,ząbki "zamknięte"
Ćwiczenia usprawniające język :
dotykamy zimna łyżeczką podniebienia za górnymi zębami " zaczarowane miejsce" język powinien tam przebywać  ,kiedy mamy zamkniętą buzię.
kląsanie - naśladowanie konika,
winda- język podnosi się raz do góry raz do dołu
malarz- język przesuwa się po podniebieniu od zębów do tyłu w stronę gardła.
Ćwiczenia podniebienia miękkiego :
chuchanie na ręce, na lusterko, - czubek języka za dolnymi zębami,
chory krasnoludek - naśladowanie kaszlu z językiem wysuniętym z ust.
 
Ćwiczenia dla dzieci grup  5-6 latków :
proponuję powtarzanie materiału z zeszytów ćwiczeń a ponadto...
zabawy rozwijające funkcje słuchowe, wzbogacające słownictwo dzieci.
Przykładowe zabawy : dziecko nazywa wskazany przedmiot a następnie dzieli jego nazwę na sylaby,pytamy jak brzmi pierwsza sylaba,jak brzmi ostatnia sylaba.Bardzo trudne ,czy dziecko potrafiłoby znaleźć wyraz rozpoczynający się na daną sylabę,czy głoskę.
Inna zabawa to wyszukiwanie spośród przedmiotów znajdujących się  w pokoju
tych,które rozpoczynają się na daną głoskę.
Proponuję zabawę wspólne tworzenie historyjek  ( 4 -5 zdaniowych)
Dziecko nazywa wskazany przez nas przedmiot. Opiekun układa zdanie
z nazwą,dziecko dopowiada następne zdanie tak, aby treść nawiązywała do zdania poprzedniego, następne  znowu  zdanie dopowiada opiekun.
Dziecko powtarza całość historyjki.Może wykonać rysunki do historyjki, możecie Państwo zapisać tekst powstanie książeczka.

Dane kontaktowe

Miejskie Przedszkole nr 19

w Rudzie Śląskiej

ul. P. Kubiny 15, 41-710 Ruda Śląska

tel. +32 242 04 30

mp19wirek@interia.pl